Aannemingen Van Wellen haalt meerdere opdrachten binnen in Antwerpse haven

‹ Prev Next ›

Aannemingen Van Wellen is er de voorbije maanden in geslaagd om drie grote projecten binnen te halen in de haven van Antwerpen: DP World, AET en MPET Oost. Het orderboek voor dit jaar ziet er mede daardoor bijzonder veelbelovend uit.

DP World

DP World Belgium heeft Aannemingen Van Wellen aangeduid voor de aanleg van het laatste stukje containerterminal. Van Wellen moet onder meer zorgen voor de aanleg van de riolering, de realisatie van de grondkoffer, de fundering in natuursteenslag en vervolgens de aanleg van asfalt- en betonverhardingen. De opdracht is alles samen goed voor 40.000 kubieke meter grondafvoer, 50.000 ton funderingsmateriaal, 15.000 ton asfalt, 1 kilometer riolering en 12 kilometer wachtbuizen. Voor het ter plaatse stabiliseren van de fundering met cement wordt samengewerkt met de collega’s van Aswebo.

AET

Antwerp Euroterminal (AET) breidt zijn terminal uit met zo’n 30 hectaren. Aannemingen Van Wellen staat in voor zowel de aanleg van de riolering en trekbuizen, als voor de bovenbouw met asfaltverharding, aangelegd op een fundering van natuursteenslag. De bouw van deze autoterminal van 384.000 m² is gestart in december. Aan het einde van de eerste fase in april zal er 125.000 ton funderingsmateriaal, 50.000 ton asfalt, 2,5 kilometer betonriool en 4,5 kilometer wachtbuizen verwerkt zijn. Fase 2 moet afgerond zijn tegen het einde van het jaar. AET deed eerder al beroep op de diensten van Van Wellen bij de uitbouw van hun terminal aan het Verrebroekdok even verderop.

MPET Oost

De Zwitserse rederij MSC en containerterminaluitbater PSA rekenen voor de verdere uitbreiding van hun containerterminal MSC PSA European Terminal (MPET) opnieuw op Aannemingen Van Wellen. Met deze opdracht is een investeringsbedrag van 20 miljoen euro gemoeid. Ook Aswebo werkt mee aan dit project, en voor de bouw van een kraanbalk en HS-cabine op de oostzijde van het Deurganckdok wordt samengewerkt met Franki Construct.

De infrastructuurwerken bestaan uit de aanleg van een riolering in een open sleuf, grondverzet door middel van 3D-gestuurde machines, natuursteenslag voor fundering en het aanbrengen van asfaltverharding. Voor de werken aan de verbindingsbrug wordt er een paalfundering geplaatst. Ter plaatse worden er funderingszolen en pijlers vervaardigd om vervolgens het brugdek op te bouwen.

Eind 2016 zal hier maar liefst 480.000 ton funderingsmateriaal, 140.000 ton asfalt, 8 kilometer betonbuis en 6,5 kilometer wachtbuis verwerkt zijn. Van Wellen bouwde voor MPET ook al de volledige westzijde van het dok uit.

12 februari, 2016 - 15:45