Willemen Groep lanceert campagne rond verkeersveiligheid

Prev Next

Onder het motto ‘Safe Forward’ rolt Willemen Groep samen met het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een verkeersveiligheidscampagne uit voor al zijn 2.600 medewerkers. “Aan de hand van in totaal 57 workshops willen we iedereen sensibiliseren om zich op een veilige manier in het verkeer te bewegen”, zegt CEO Tom Willemen. De eerste workshops op kantoor stonden maandag op het programma bij Kumpen in Hasselt.

Veiligheid is een absolute prioriteit voor Willemen Groep. De groep organiseert sinds 2011 voor al zijn werfpersoneel jaarlijkse opleidingsdagen die telkens opnieuw de focus leggen op veilig werken. “Maar we zijn ook van mening dat onze aandacht voor veiligheid niet mag ophouden op het moment wanneer onze mensen de werf verlaten of de kantoordeur dichttrekken. Zeker als je weet dat meer dan de helft van de arbeidsongevallen in België gebeuren in het verkeer”, zegt Tom Willemen.

Attitude in het verkeer

Vanuit die bezorgdheid nam Willemen Groep het initiatief om samen met het BIVV een campagne op touw te zetten die haar medewerkers bewust moet maken van de vele gevaren in het verkeer. “In november namen we voor het tweede jaar op rij deel aan De Grote Verkeersquiz van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). En we hielden ook zelf een anonieme bevraging bij onze medewerkers over hun attitude in het verkeer. Met die resultaten gaan we de komende weken en maanden aan de slag tijdens de workshops”, licht vlootverantwoordelijke Erik Pelemans toe.

“Met de neus op de feiten”

De medewerkers van Kumpen mochten maandag de spits afbijten. “Voor mij was het een interessante en vooral nuttige opfrissing”, zegt Kelly. “Van veel zaken heb je eerder een passieve kennis. Je weet ongeveer wel welke gevolgen rijden met een te hoge snelheid kan hebben, maar nu werden we met de neus op de feiten gedrukt.” Gunther treedt zijn collega bij: “Iedereen weet wel dat je remafstand groter wordt naarmate je sneller rijdt, maar de filmpjes die getoond werden doen je echt wel schrikken.” Ook Yves vond het nuttig om de workshop te volgen. “Je denkt dat je veel weet over veiligheid in het verkeer, maar vandaag ben ik nog meer bewust geworden van de gevaren waarmee we dagelijks op de weg worden geconfronteerd.”

Safe Forward-charter

De kick-off van de Safe Forward-campagne werd gegeven op de (alcoholvrije) nieuwjaarsrecepties van de verschillende bedrijven in de groep. Tom Willemen: “Alle aanwezigen konden daar het Willemen Groep Safe Forward-charter ondertekenen. Met deze campagne, die we over twee jaar spreiden, willen we het krachtige signaal geven dat Willemen Groep ook in het verkeer ‘for zero’ gaat.”

Die boodschap wordt trouwens door alle bedrijfsleiders onderschreven in deze video

14 februari, 2017 - 09:00