N73 - Beringen

Description 

Het tracé, met inbegrip van een brug over het Albertkanaal en het verhoogde talud, ligt er al 38 jaar ongebruikt bij. Destijds was het traject onderdeel van de geplande oost-westverbinding Kessenich-Tessenderlo, waar het zou aansluiten op het afrittencomplex 26bis van de E313. Het laatste deel van het traject is echter nooit gerealiseerd omwille van een natuurgebied.
In het kader van het SALK-actieplan is er toch een doorbraak gekomen, ingegeven door de noodzaak voor de ontsluiting van het industriegebied Ravenshout-Noord en de behoefte om het zwaar verkeer weg te houden uit de dorpskernen van Beringen, Ham en Tessenderlo.

Dit project moet enerzijds zorgen voor een betere ontsluiting van de site be-MINE en een ontlasting van doorgaand verkeer door Beringen en Beringen Mijn. Anderzijds is dit project van levensbelang voor de verdere logistieke ontwikkeling van Beringen en West-Limburg.
De N73 zal moeten zorgen voor de noodzakelijke ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein Ravenshout-Noord (oppervlakte ca 100 ha).
De Nijverheidsweg wordt afgebogen richting Zeventig Zillen, die aansluit op de Zuidstraat in Beverlo. De brug over de Nijverheidsweg in Ham wordt afgebroken: de expresweg wordt immers toch niet verder doorgetrokken richting Wasseven en Beverlo. Het was vroeger de bedoeling om daar aan te sluiten op de gewestweg richting Leopoldsburg. De Zuidstraat in Beverlo wordt uitgerust met een vrachtwagensluis: camera's, die ook op de gewestweg in Heppen komen, zullen het doorgaand zwaar verkeer - dat in overtreding is - registreren via nummerplaatherkenning.

Willemen Infra, le plus important constructeur de routes belge, a vu le jour le 1er juillet 2018 de la fusion entre Aswebo, Aannemingen Van Wellen et le département infra de Kumpen.

 
emplacement 

Détails du projet

Entrepreneur
N73, Beringen, Limburg, Belgique
Maître(s) d'ouvrage 
Agentschap Wegen en Verkeer Limburg
Montant 
€6.788.000
Début des travaux
06-2017