3.000 toeschouwers kijken hoe brug geplaatst wordt in Stokrooie

Prev Next

De nieuwe stalen boogbrug in Stokrooie is woensdag onder massale belangstelling ingevaren en geplaatst. Maar liefst 3.000 toeschouwers volgden het spektakel vanop een veilige kijklocatie. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg in cluster 1 herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Ook de brug in Stokrooie werd vervangen door een hogere stalen boogbrug op exact dezelfde locatie. Al van 7 uur ’s ochtends volgde een grote groep mensen het invaren van de nieuwe kanaalbrug. Door het mooie weer zwol dat aantal snel aan. Woordvoerder Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg: “De brug is perfect vanaf haar opbouwplaats langs de Albertkanaalstraat op het ponton geraakt. In Stokrooie werd de brug, die wel 1.000 ton staal bevat, tot voor de brughoofden gevaren. Daar maakte het ponton een keerbeweging om ze op de juiste plek te krijgen.”

Iets na de middag lag de brug met een totale overspanning van 123 meter op haar definitieve plek, parallel aan de bestaande brug. “De onderbreking van de N729 tussen Stokrooie en Bolderberg blijft dus beperkt tot vier weken tijdens de aansluiting op de nieuwe brug. Als alles volgens planning verloopt, zal de brug in juli 2019 worden geopend voor het verkeer. De oude brug wordt in augustus afgebroken,” aldus nog Stinissen. De brug kan trouwens bezocht worden tijdens Open Wervendag op zondag 19 mei.

Ondertussen heeft de Vlaamse Waterweg de nv Via T Albert aangesteld om nog acht nieuwe bruggen over het Albertkanaal te bouwen.

Bekijk de reportage van TV Limburg.
Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-stokrooie

Foto's: 2019©inge delee

 

2 mei, 2019 - 14:00

Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.