Brug Lierseweg over Albertkanaal in Herentals is ingevaren

Prev Next

Zondag werd de nieuwe brug over het Albertkanaal aan de Lierseweg (BR43) in Herentals ingevaren. De brug zal in eerste instantie dienen als omleidingsweg als de bestaande brug wordt afgebroken. Heel wat mensen kwamen kijken naar deze indrukwekkende operatie.

De brug aan de Lierseweg in Herentals is een van de zeven bruggen die de Willemen Groep in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de vrije doorvaarthoogte te verhogen tot minimaal 9,10 meter. Op die manier verhoogt het rendement van de binnenvaart op het kanaal en krijgt ook de containervaart een boost. “Binnen enkele jaren zal de ‘bridge-line’ van het Albertkanaal er heel anders uitzien. Door het verhogen van de bruggen en het plaatselijk verbreden van het kanaal zorgen we ervoor dat het Albertkanaal voor ondernemend Vlaanderen een nog beter perspectief kan bieden als alternatief voor het wegtransport”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Zondag werden de onderdelen voor de nieuwe stalen boogbrug in Herentals ingevaren en geplaatst. De nieuwe brug zal eerst gebruikt worden als omleidingsweg. “Bij het verhogen van de bruggen zoeken we steeds naar de best mogelijke manier om de nieuwe brug met minimale hinder te bouwen. Door de nieuwe brug hier eerst naast de oude brug te bouwen houden we de verkeersonderbreking minimaal”, geeft gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg aan.

De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 meter en een breedte van 16,10 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 meter) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden.
 

4 juni, 2018 - 12:00

Willemen Construct is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Willemen General Contractor en de bouwafdeling van Kumpen.