Metamorfose voor oudste metrostation in Brussel

Prev Next

Franki Construct en Willemen Infra starten volgende week met de totale renovatie en uitbreiding van het metrostation Brussel-Centraal. Het station wordt groter, beter verlicht, toegankelijker en comfortabeler. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken en het metroverkeer niet te onderbreken, worden de werken in verschillende fases uitgevoerd. 

Metrostation Brussel-Centraal werd in 1969 in gebruik genomen en is daarmee een van de oudste van het MIVB-net. Ruim 50 jaar later dringt een grondige renovatie zich op. Het station moet toegankelijker worden, ook voor mensen die minder mobiel zijn. De huidige roltrappen en liften worden vernieuwd, nieuwe (rol)trappen en een nieuwe lift worden gebouwd. Het moet ook makkelijker worden om van de metro naar de trein over te stappen. Het station wordt bovendien een stuk groter om de 53.000 mensen die er dagelijks passeren, comfortabeler te laten reizen.

Tijdens de eerste fase wordt de onthaalzone op niveau -1 aan de kruising tussen de Koloniënstraat en de Warandeberg verlaagd. Tijdens fase 2 wordt het station aan de kant van de Ravensteinstraat vergroot. In de derde fase wordt het station aan de kant van de Putterijstraat uitgebreid en wordt de nieuwe structuur met het bestaande station verbonden. De renovatie van het interieur van het station en de verbreding van perrons vinden plaats tijdens de 4de fase.

Modernste technieken

Dit omvangrijke project ontrolt zich in een wijk waar tal van vervoersmiddelen elkaar kruisen. Het station ligt onder een kruispunt met zeven vertakkingen, wat de klus bijzonder complex maakt. Daarom zijn er vier grote fases en wordt gebruik gemaakt van de modernste technieken. Zo worden eerst de muren en de dakplaat van het station gemaakt, om er daarna onder te kunnen graven. Dankzij deze techniek kan het wegverkeer altijd aan één kant van de weg blijven rijden.

De werken met gevolgen voor het wegverkeer moeten in de loop van 2025 klaar zijn. Daarna volgen de ondergrondse werken in het station zelf. Die duren volgens planning ongeveer twee jaar.

 

24 februari, 2022 - 14:00

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.