[TIMELAPSE] Brug over het Albertkanaal in Eindhout onder sloophamer

Prev Next

In Eindhout is afgelopen weekend gestart met de afbraak van de brug over het Albertkanaal. De brug maakt plaats voor een nieuw en hoger exemplaar. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen.

Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende het voorbije decennium een steile opgang. Door de verhoging van de bruggen kunnen schepen met vier lagen containers onder de brug varen in plaats van drie. Het kanaal zelf wordt ook verbreed van 50 naar 86 meter zodat de schepen elkaar op een veilige manier kunnen kruisen. De brug over het Albertkanaal in Eindhout was al een week afgesloten zodat het wegdek en de relingen konden worden verwijderd. Zaterdagnacht ging de eigenlijke sloop van start.

Op dezelfde plaats wordt vervolgens een nieuwe, hogere brug gebouwd. Die brug wordt 128 meter lang, 9,10 meter hoog en 15,6 meter breed. Eerst wordt de staalstructuur van de nieuwe brug op de rechteroever in elkaar gezet. In februari volgend jaar wordt de staalstructuur op de juiste plaats gezet en afgewerkt. In mei 2019 moet de nieuwe brug open zijn voor het verkeer. Tot die tijd moeten doorgaand en plaatselijk verkeer een omleiding volgen via de brug in Geel-Stelen. Daarom is er in de planning over gewaakt dat de brug in Geel-Stelen nooit gelijktijdig met de brug in Eindhout onderbroken is.

Bekijk de reportage van RTV

 

17 september, 2018 - 16:15

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.