R41 - Aalst

Beschrijving 

Franki Construct en Willemen Infra pakken samen Ring van Aalst aan.

De Ring rond Aalst (R41) wordt helemaal vernieuwd. Drie gevaarlijke kruispunten krijgen een grondige heraanleg en er komt ook een nieuwe tunnel. De nieuwe Ring zal vlotter en veiliger zijn en meer capaciteit hebben. Franki Construct en Willemen Infra hebben de opdracht samen binnengehaald. De werken startten eind augustus 2015 en zullen wellicht vier jaar in beslag nemen. De aannemingssom bedraagt ruim 44 miljoen euro.

Momenteel is het dagelijks filerijden op de Ring in Aalst. Bovendien is het op sommige punten bijzonder gevaarlijk om de ring te kruisen. Om die problemen te verhelpen, komt er een tunnel onder zowel het kruispunt met de Gentsesteenweg (N9) als onder dat met de Raffelgemstraat. De tunnels zorgen ervoor dat het lokale en doorgaande verkeer van elkaar gescheiden wordt. Tussen de N9 en de Raffelgemstraat zijn er in- en uitritten naar de ondertunneling.

Het kruispunt van de Boudewijnlaan en de N9 wordt volledig heraangelegd. Er komt een grote rotonde met daaronder een tunnel. Het kruispunt van de Merestraat schuift zo’n honderd meter op. Fietsers hoeven het verkeer niet te kruisen en maken gebruik van twee fietstunnels. Ook de viaduct tussen de Ledebaan en de Verbrandhofstraat krijgt een onderhoud. De onderbouw wordt aangepakt en de brug krijgt een nieuw wegdek. Om de veiligheid te verhogen worden er tussen de twee verkeersstromen betonnen stootbanden geplaatst. Verder omvat de opdracht de heraanleg van de Gentsesteenweg tussen de Welvaartstraat en de Sinte-Annalaan. Er komen brede fietspaden, parkeerstroken, nieuwe voetpaden en een gescheiden riolering.

De ondertunneling van de twee kruispunten zorgt ervoor dat het centrum van Aalst minder belast wordt en buurtbewoners minder last hebben van omgevingslawaai. Op het tunneldak van de Raffelgemstraat komt een groendak, met ruimte voor fietsers en voetgangers.

Meer info vindt u op www.ringaalst.be

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Tunnels - Wegenbouw; Algemene wegenwerken, Asfaltwerken

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijven
Bijzondere kenmerken 
diepwanden en tijdelijke bruggen
R41, Aalst, Oost-Vlaanderen, België
Bouwheer 
Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, Stad Aalst
Tijdelijke handelsvennootschap 
Franki Construct, Willemen Infra
Start werken
09-2015

Aannemingsbedrijven