GEN - Eigenbrakel

Prev Next
Beschrijving 

Meer informatie vindt u op:

http://www.youtube.com/watch?v=be7PRvTs59M

Het GEN rond Brussel bestaat uit drie grote delen: het baanvak van de Lijn 50A tussen Brussel en Denderleeuw, het baanvak van de Lijn 161 tussen Brussel en Ottignies (met de verbinding Watermaal  – Josaphat) en het baanvak van de Lijn 124 tussen Brussel en Nijvel.
Op dat laatste deel ging in juni 2010 het project Eigenbrakel-Zuid van start. Sébastien Moinet, CCM "Het bouwproject strekt zich uit over ca. 2,5 km spoor. Wij brachten de lijn er op vier sporen en zorgden voor de nodige aanpassingen, zodat de treinen daar snelheden kunnen halen tot 160 km/u. Daarvoor voerden wij verschillende infrastructuurwerken uit, zoals drie bruggen (een fly-over en twee onderdoorgangen) en een ondergrondse parking." De nieuwe parking bevindt zich voorbij het station en ligt evenwijdig met het spoor: "De parking, waarvan de graafwerken zich aan de andere kant van het station situeren, telt 450 plaatsen en twee verdiepingen, beide ondergronds. (tegenover 500 plaatsen en drie verdiepingen voor de parking van Eigenbrakel-Noord). Er werd een gang onder de sporen aangelegd op verdieping -1. De parking is 300 m lang en 25 m breed. De omgeving van het station werdt heraangelegd door TUC Rail in samenwerking met Eurogare."

Wanneer je het baanvak doorloopt vanaf de nieuwe parking naar Nijvel, komt je bij een eerste belangrijk kunstwerk: de fly-over van de Rue de la Fosse au Sable.
Die werd verlengd om het bovenkruisende wegverkeer te vergemakkelijken en verbreed om plaats te maken voor de vier sporen die onder dit kunstwerk doorlopen, maar ook om een nieuwe weg te kunnen aanleggen onder de brug. Er werden nieuwe landhoofden uitgevoerd tegen de brug, die de vier nieuwe liggers ondersteunen. Het verkeer werd tijdelijk omgeleid om de brug te kunnen afbreken en drie bijkomende liggers te kunnen plaatsen (zie foto's). De weg telt nog steeds twee rijbanen, maar is voorzien van twee trottoirs van twee meter breed. De afbraakwerken van de oude brug konden uitsluitend 's nachts worden uitgevoerd.
De brug van de rue Longue ligt een goede honderd meter verderop. Dit is een viaduct dat zich schuinten opzichte van de straat bevindt dat er onderdoor loopt. Een kleine tunnel onder het spoor, die vroeger voornamelijk door tractoren werd gebruikt, is omgevormd tot een ondergrondse doorgang voor zwakke weggebruikers.
Vlak bij de nieuwe halte bevindt zich het laatste kunstwerk van dit bouwproject: de onderdoorgang van de route de Piraumont (zie foto 5). Ook die brug werd verbreed zodat er plaats is voor vier sporen en een fietspad. Vanaf de route de Piraumont is er eveneens een nieuwe weg aangelegd. Die loopt langs 'Braine-Alliance' en vervolgens onder de brug van de rue Longue door, om aan de andere kant van het spoor onder de brug van de rue de la Fosse au Sable uit te komen. Van daaruit loopt de weg door naar de nieuwe parking van het station en naar het centrum van Eigenbrakel. Die weg loopt dus evenwijdig met de sporen. Tot slot zijn er op verschillende plaatsen groenmuren gebouwd. Daarnaast moesten wij ook een uitkragende constructie bouwen voor de plaatsing van een derde en vierde spoor over een afstand van 300 meter.

Alle genoemde werkzaamheden zijn uitgevoerd door het tijdelijke handelsvennootschap Franki-Van Laere.

http://www.passion-chantier.org/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2919

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Bruggen, Spoorinfrastructuur

Franki behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, één van de grotere spelers in de bouwsector. Enkele van de belangrijkste partners binnen deze groep zijn Willemen General Contractor, Cosimco, Franki Construct, Aswebo en Aannemingen Van Wellen.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
Braine l'Alleud, Brabant Wallon, Belgium
Bouwheer 
Infrabel
Bedrag 
€39.750.000
Architecten 
TUC Rail
Tijdelijke handelsvennootschap 
Franki, Van Laere
Studiebureau 
TUC Rail, EuroLiège
Uitvoeringstermijn
3 jaar 5 maanden
Start werken
06-2010
Einde werken
11-2013