Multimodaal station - Namen

Beschrijving 

Station Namen – Inrichting van het multimodale station.
Fase II: Bouw van het busstation, de toegang ervan en de bijbehorende wegenwerken.

Voorwerp

Het huidige busstation – dat in het hart van de Waalse hoofdstad ligt – raakt verzadigd, terwijl het verkeer van de TEC nog zal toenemen. Het treinstation vlak ernaast ligt er sinds het einde van de jaren 1990 onafgewerkt bij. De overheden (de NMBS via Eurogare, het Waalse Gewest, de TEC en de stad Namen) willen een veiliger en aangenamer busstation kunnen aanbieden. In het ontwerp van Ney & Partners komt het toekomstige busstation op het dak van het huidige treinstation te liggen. Tegelijkertijd wordt het treinstation vernieuwd en volledig afgewerkt. Dankzij de erg vereenvoudigde trein-/busaansluitingen wordt dit een heel doeltreffend multimodaal knooppunt. De bussen zullen het station bereiken via een helling en een hangbrug die ontworpen werden om zo goed mogelijk op te gaan in de omgeving. De Place Léopold, die aan de voet van de busstroken ligt, wordt gelijktijdig heringericht.

Bijzonderheden

Het nieuwe busstation zal bestaan uit een groot centraal perron en twee nevenperrons (voor gebruik tijdens de spitsuren). De wachtzaal van het centrale perron wordt bedekt met zonnepanelen, die het nieuwe gebouw volledig zullen voorzien van de nodige energie. De toegang tot het busstation mag niet alleen worden beschouwd als een helling en een brug. Dit nieuwe bouwwerk moet worden gezien als een opengewerkte gevel met een horizontale bovenlijn. Die vormt een plint op de schaal van de bijna 200 meter lange parkeertoren Leopold. De mast van de hangbrug zal, door de vorm en de plaatsing ervan, een soort vormelijke autonomie verwerven. Hij wordt een sculptuur en een icoon van het nieuwe knooppunt. Het wordt een zwevende mast met een scharnier aan de basis. De doorsnede ervan wordt driehoekig en hij zal bestaan uit massief, plat, gemetalliseerd en lichtgrijs geschilderd plaatstaal. De hoekpartijen ontstaan uit stukken versneden buis. Het gebruik van gesloten kabels en het onderste scharnier maken het mogelijk om de afmetingen te beperken tot het vereiste minimum om de belasting op te vangen.
 

Franki behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
îlot Léopold, Namur, Namur, België
Bouwheer 
Eurogare, SNCB, TEC, Sofico
Eindgebruiker 
SNCB, TEC
Architecten 
Ney & Partners
Oppervlakte bovengronds 
11 145m²
Start werken
09-2016