N31 - Brugge

Beschrijving 

De Expresweg (N31) in Brugge kent een samenloop van verschillende verkeerstypes. De samenloop van doorgaand en bestemmingsverkeer, zwaar en licht vervoer zorgt voor conflicten. Om die verkeersmoeilijkheden te verhelpen, is men bezig met het herinrichten van verschillende kruispunten op de N31. Die herinrichting beoogt een driedelig effect:
-       Verbetering van de verkeersveiligheid
-       Vlottere doorstroming van verkeer
-       Verbetering van de leefbaarheid langs de N31 en de aansluitende wegen

De Kruispunten met de Koningin Astridlaan en de Wittemolenstraat werden al heraangelegd. Die werken werden uitgevoerd door ASWEBO samen met NV Depret.
Ook de werken voor de volgende 2 kruispunten (met de Legeweg en de Koning Albert I-laan) mocht ASWEBO in het orderboek noteren.

De uitvoeringstermijnen voor beide klasse 8 werken waren 300 werkdagen voor het Kruispunt met de Legeweg en 360 werkdagen voor het kruispunt met de Koning Albert I-Laan.

Kruispunt met de Legeweg

Op dit kruispunt is de N31 in verdiepte ligging onder het kruispunt aangelegd. Zo wordt het doorgaand verkeer gescheiden van het lokaal verkeer.

Bovengronds is er een rotonde met twee rijstroken aangelegd voor de uitwisseling van het verkeer met de N31 en de Legeweg. Voor chauffeurs die van de Expresweg komen is de rotonde bereikbaar via ventwegen.

Voor fietsers werden bovengronds toeleidende dubbelrichtingsfietspaden voorzien naar de rotonde. Op de rotonde zijn dubbelrichtingsoversteken voorzien. Langs de Legeweg en aan weerszijden van de N31 werden enkelrichtingsfietspaden aangelegd.

Kruispunt met de Koning Albert I-Laan

Dit kruispunt kreeg eerder al een beperkte aanpassing. Dankzij dit project werd het nu volwaardig aangepakt.
Net zoals bij het kruispunt met de Legeweg werd de N31 in verdiepte ligging onder de verkeerswisselaar aangelegd.

De rotonde, om de uitwisseling van verkeer te voorzien tussen de N31 en de Koning Albert I-Laan, zal daar voorzien zijn van twee rijstroken.

Een ‘vorkbrug’ werd aangelegd voor de fietsers en voetgangers. Die ongelijke kruising realiseert de bereikbaarheid richting Brugge centrum en Loppem langs de Koning Albert I-Laan en Sint-Andries langs de N31. Zo kunnen fietsers en wandelaars op een veilige manier de campus van de KHBO net als de Kinepolis bereiken.

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Tunnels - Wegenbouw; Algemene wegenwerken, Betonwerken

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
N31, Brugge, West-Vlaanderen, België
Bouwheer 
Agentschap Wegen en Verkeer
Bedrag 
€8.437.000
Tijdelijke handelsvennootschap 
Aswebo, Depret
Uitvoeringstermijn
1 jaar 10 maanden
Start werken
06-2010
Einde werken
04-2012

Aannemingsbedrijven