Luchthaven Oostende-Brugge - Oostende

Beschrijving 

Willemen Infra renoveerde tussen 25 januari en 28 maart 2024 de start- en landingsbaan van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. De werken werden uitgevoerd in opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij Vlaanderen (LOM) en waren noodzakelijk om veilig vliegverkeer in de toekomst te blijven garanderen.

De start- en landingsbaan (3.200 m lang en 45 m breed) kreeg een grondige renovatie. Daarvoor werd eerst de bestaande verharding verwijderd. In totaal ging het om 50.000 ton asfalt en 15.000 ton beton. Dat materiaal werd volledig gerecycleerd en deels opnieuw gebruikt op de luchthaven zelf. Voor de nieuwe verharding werd in totaal 70.000 ton asfalt gegoten, waarvan de helft afkomstig is van de gerecycleerde oude verharding.

Daarnaast werden de taxiwegen verbreed van 20 naar 23 m, werden 1.280 nieuwe LED-lampen geïnstalleerd en werd 5.000 m aan nieuwe goten en 1.500 m aan nieuwe riolering geplaatst. Tot slot werd het turnpad 28 m breder gemaakt. Dat is de zone aan het einde van de startbaan waar vliegtuigen 180 graden kunnen draaien om vervolgens op te stijgen. Daardoor kunnen de B747-400- en de B777-300ER-toestellen die op de Oostendse luchthaven taxiën met een grotere draaicirkel draaien. Zo is er minder motorkracht nodig en wordt er minder geluid en uitstoot geproduceerd. Deze laatste aanpassing is, net zoals het verbreden van de taxiwegen, noodzakelijk om te voldoen aan de EASA-regelgeving (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart).

Aangezien de luchthaven maar één start- en landingsbaan heeft, was het onmogelijk om de luchthaven open te houden tijdens de werken. In overleg met de luchthavenexploitant werd de sluitingsperiode zo kort mogelijk gehouden. Er werd voor geopteerd om het toeristische seizoen te vermijden, en zo de hinder voor de passagiers van de Luchthaven Oostende-Brugge tot een minimum te beperken.

Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
Nieuwpoortsesteenweg 887, Oostende, West-Vlaanderen, België
Bouwheer 
LOM Vlaanderen
Uitvoeringstermijn
2 maanden
Start werken
01-2024
Einde werken
03-2024