[TIMELAPSE] Nieuwe stalen boogbrug ingevaren in Eindhout

Prev Next

Afgelopen weekend werd de nieuwe stalen boogbrug in Eindhout ingevaren en geplaatst. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De brug werd de voorbije maanden samengesteld op een montageterrein langs het kanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Ook de brug in Eindhout wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug. Deze brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de huidige brug. Eind vorig jaar werd de oude brug al afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe stalen boogbrug. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier en daarna geassembleerd op een montageterrein op langs het Albertkanaal.

Op zaterdag 2 en zondag 3 februari werd deze geassembleerde brug ingevaren, waarna ze verder wordt afgewerkt. Zaterdagmorgen is de brug van het montageterrein op een ponton gereden. Zondagmorgen zette het ponton dan koers richting de nieuwe locatie. Daar aangekomen is de brug op het ponton gedraaid en over de tijdelijke landhoofden getild. De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-eindhout

Bron: De Vlaamse Waterweg

7 February, 2019 - 10:15

Willemen Infra, le plus important constructeur de routes belge, a vu le jour le 1er juillet 2018 de la fusion entre Aswebo, Aannemingen Van Wellen et le département infra de Kumpen.

Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.