Wilrijkse Groenenborgerlaan krijgt duurzaam wegdek

Prev Next

Willemen Infra legt een deel van de Groenenborgerlaan in Wilrijk aan met REjuveBIT. Dat is een nieuw type asfalt met verhoogde recyclingpercentages en verrijkt met verjongingsmiddelen. Bovendien wordt het asfalt op een lagere temperatuur geproduceerd, waardoor heel wat energie bespaard wordt. De heraanleg kadert binnen een proefproject rond innovatieve technieken in duurzame wegenbouw in samenwerking met de Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW).

Het merendeel van onze wegen is verhard met asfalt. Om een antwoord te bieden op de groeiende vraag naar verduurzaming van de wegenbouw, wordt oud asfalt vandaag al hergebruikt bij de aanleg van wegen. Om het hergebruik van oud asfalt te verhogen en nog meer te verduurzamen, startte de UAntwerpen in samenwerking met het OCW met een proefproject waarin het gebruik van verjongingsmiddelen wordt getest. Dit zijn producten die een hoger percentage hergebruik en/of een langere levensduur van het asfalt mogelijk moeten maken. Zo zal in de toekomst de wegenbouw minder grondstoffen nodig hebben met een lagere impact op milieu en klimaat als gevolg.

De stad Antwerpen en het district Wilrijk grijpen de geplande heraanleg van de Groenenborgerlaan (het deel tussen de Prins Boudewijnlaan en de Pieter Coeckelaan) aan om deze toepassing in een stedelijke context te onderzoeken. Willemen Infra werd aangesteld als aannemer. Eerder al legden we proefvakken met REjuveBIT aan in de Steenlandlaan in de haven van Antwerpen en in de Kikvorsstraat in Gent. Deze projecten demonstreren de innovatiedrang van de ganse wegenbouwsector.

De onderzoeksgroep Wegenbouwkunde van de Universiteit Antwerpen verricht sinds 1997 innovatief onderzoek naar duurzame asfaltverhardingen. “Het doorgeven van deze kennis aan toekomstige ingenieurs is belangrijk”, vertelt onderzoeksleider Wim Van den bergh. “Het kunnen aanleggen van een weg op basis van onze onderzoeksresultaten, net voor de deur van ons Gebouw Z stimuleert onze studenten om onderzoek als onderdeel te zien van hun studie en job. We proeven als het ware de innovatie wanneer we de aula buitenstappen.”

De heraanleg zal in principe 25 werkdagen duren en loopt tot het einde van deze maand.

 

7 Septembre, 2020 - 16:45

Willemen Infra a vu le jour le 1er juillet 2018 de la fusion entre Aswebo, Aannemingen Van Wellen et le département infra de Kumpen et est l'un des principaux constructeurs de routes et fabricants d'asphalte et de béton.