Fietsostrade Antwerpen-Lier - Deurne

Description 

Op de grens van Boechout en Mortsel werd de langste composietbrug van het land geplaatst. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof en heeft de grootste vrije overspanning van België hebben in zijn soort. Een primeur op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. De brug werd in één stuk geplaatst (5m breed en 30m lang), maar weegt slechts 33 ton. Hijsen werd voorzien met een 400t-mobiele kraan met spanlift.

Composiet heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren. De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in Nederland, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts twee maanden tijd in beslag. In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

De brug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier, om een vlottere maar vooral veiligere route voor fietsers te creëren. Willemen Infra en Franki Construct werkten, in opdracht van de provincie Antwerpen, samen aan de toekomstige fietsostrade van de luchthaven in Deurne tot in Boechout, een traject van 3,7 kilometer. 

Willemen Infra, le plus important constructeur de routes belge, a vu le jour le 1er juillet 2018 de la fusion entre Aswebo, Aannemingen Van Wellen et le département infra de Kumpen.

Depuis 1998, Franki Construct appartient à Willemen Groep, le plus grand groupe familial de construction en Belgique.

 
emplacement 

Détails du projet

Gasthuishoeven, Mortsel, Antwerpen, Belgique
Maître(s) d'ouvrage 
Provincie Antwerpen
Bureau d'études 
Arcadis
Portée 
30m
Délai
1 an 2 mois
Début des travaux
09-2018
Fin des travaux
11-2019