"Aalst is drie zwarte punten armer na complexe stedelijke ingreep"

Prev Next

Franki Construct en Willemen Infra werken sinds de zomer van 2015 aan de ring van Aalst (R41). De nieuwe tunnels en de rotonde aan de Gentsesteenweg en de Siesegemlaan zijn al even klaar en met de werken aan het viaduct is het project inmiddels in de laatste fase aanbeland. Vaktijdschrift Grond/Weg/Waterbouw brengt in zijn jongste nummer een reportage over deze ingrijpende werken die de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad Aalst drastisch moeten verbeteren.

De kruispunten van de R41 met de Gentsesteenweg (N9), de Raffelgemstraat en de Merestraat behoorden tot de 800 gevaarlijkste punten in Vlaanderen. Nieuwe tunnels, twee rotondes, een stadsplein boven de tunnels, twee fietstunnels en de renovatie van een viaduct maken nu komaf met die verkeersonveilige situatie. Een complexe ingreep die de leefbaarheid van de stad, maar ook de bereikbaarheid en vlotte doorstroming op de Aalsterse ring ten goede komt.

“Op de ring hebben we drie gevaarlijke kruispunten grondig heraangelegd met nieuwe (fiets)tunnels die het lokale en doorgaand verkeer van elkaar scheiden”, legt Joris Eeckhout, projectleider bij Willemen Infra, uit. “De nieuwe ring is niet alleen vlotter en veiliger, maar heeft ook meer capaciteit. De tunnelconstructie werd gebouwd door Franki Construct. Willemen Infra nam alle wegeniswerken voor zijn rekening: opbreekwerken, rioleringen, funderingen, bovengrondwerken aan de tunnels en de aanleg van waterdichting en wegenis in de tunnels.”

Laatste fase

Met de grote renovatiewerken aan het viaduct richting Dendermonde is het project in de laatste fase aanbeland. De opleveringsdatum is voorzien in de tweede helft van 2020. Toch is het contrast met de situatie vroeger nu al groot. Toen zorgde een flessenhals richting Dendermonde en het kruispunt Gentsesteenweg met Siesegemlaan dagelijks voor een verkeersinfarct tijdens het spitsuur. Bovendien hoeven fietsers en voetgangers zich geen weg meer te banen door het drukke verkeer. Opmerkelijk is ook de verhoogde leefkwaliteit op de Boudewijnlaan, die door de komst van de tunnels helemaal weer opleeft.

Je leest het volledige artikel HIER

Foto’s ©Tom D’haenens

28 October, 2019 - 11:15

Willemen Infra - the largest Belgian road construction company - came into being on 1 July 2018 as a result of the merger between Aswebo, Aannemingen Van Wellen and the infrastructure department of Kumpen.

Since 1998 Franki Construct has been part of Willemen Groep, the largest family construction group in Belgium.