A11: één jaar na de eerste spadesteek

Prev Next

Precies een jaar geleden werd het startschot gegeven voor de aanleg van de A11. Dat is de twaalf kilometer lange nieuwe autosnelweg die de N31 in Brugge verbindt met de N49 in Westkapelle. Ondertussen staat er heel wat overeind op verschillende werven in Brugge, Damme en Knokke-Heist. Vanuit de Willemen Groep werken Aswebo en Franki Construct mee aan dit project.

De A11 is een van de zes 'missing links' in het Vlaamse wegennet en het grootste DBFM wegenisproject tot nog toe in Vlaanderen. Het gaat om de realisatie, inclusief het 30-jarige onderhoud, van een nieuwe autosnelweg tussen de gewestwegen N49 (Natiënlaan, ter hoogte van de woonkern Westkapelle in Knokke-Heist) en N31 (ter hoogte van de Blauwe Toren in Brugge).

A11-viaduct

In november werd gestart met de bouw van het viaduct over het Boudewijnkanaal. Intussen is al 250 meter van de 1.000 meter helemaal klaar. Uniek aan dit bouwwerk is dat er behalve de voegen in het begin, aan het einde en op de grens tussen de eerste 300 meter en de volgende 700 meter, verder geen enkele andere voeg in het viaduct zit. Het geheel wordt als één langgerekt lint beton aangelegd. Dat maakt dat het beton dat gebruikt wordt, moet voldoen aan zeer specifieke eisen.

Tunnelcomplex

De voorbereidende werken voor het tunnelcomplex onder de N376 en de N374 zijn inmiddels ver gevorderd. Ter hoogte van het aansluitingscomplex van de A11 met de N49 is begonnen met de bouw van de tunnel, en in deze zone werden ook al vier faunapassages aangelegd. Op de Natiënlaan (N49) zijn de voorbereidingswerken gestart voor de nieuwe rotonde van de Natiënlaan met de Dudzelestraat (N376).

15 km fietspaden

De nieuwe autosnelweg zorgt voor een betere verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer wordt ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de regio vergroot. De A11 is ook belangrijk voor een goede ontsluiting van de Oostkust. Het project wordt door het consortium Via Brugge uitgevoerd via PPS (publiek private samenwerking) in een DBFM procedure.

De werkzaamheden zullen duren tot in het najaar van 2017. In dat jaar zal er ook werk gemaakt worden van de vele fietsvoorzieningen (15 kilometer) die de A11 te bieden heeft. Een belangrijke blikvanger die nog staat te gebeuren, is de bouw van de beweegbare brug over het Boudewijnkanaal.

Meer info vind je op www.A11verbindt.be.
Bekijk de reportage van Focus WTV dd. 20 maart.
 

23 March, 2015 - 16:30