Langste boogbrug over Albertkanaal geplaatst in Beringen

Prev Next

Afgelopen weekend is de nieuwe stalen boogbrug in Beringen van het montageterrein langs het Albertkanaal naar haar definitieve locatie gevaren en daar op haar plaats gelegd. De bouw van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter. De brug in Beringen is met 175 meter de langste van allemaal. De hele operatie kon worden gevolgd via een livestream.

De brug in Beringen is één van de 8 bruggen over het Albertkanaal die Via T Albert in cluster 2 aanpakt. Eerder leverde het consortium al 7 nieuwe en hogere bruggen op (cluster 1). “Door de doorvaarthoogte onder alle bruggen van het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter stimuleren we de binnenvaart en worden transporten van schepen tot vier containerlagen mogelijk. Met het plaatsen van deze nieuwe boogbrug in Beringen zijn we alweer een mijlpaal rijker en komen we opnieuw een stapje dichter bij dat doel”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg.

De afgelopen maanden werden al heel wat voorbereidende werken uitgevoerd om de bouw van de nieuwe hogere brug in Beringen mogelijk te maken. De boogbrug werd in het werkhuis klaargemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd, waar de verschillende delen aan elkaar werden gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.

Technisch hoogstandje

Afgelopen vrijdag is de brug van het montageterrein naar het ponton gereden met behulp van 4 sets SPMT1-rolwagens. Zaterdagavond is het ponton met de brug van het montageterrein richting landhoofden gevaren. Vanaf 22u is dan gestart met het op hoogte vijzelen van de brug. Deze operatie liep de ganse nacht door. Eénmaal op hoogte is de brug zondagmorgen gedraaid op het ponton om ze vervolgens op haar definitieve positie te plaatsen. Omstreeks 15 uur lag de nieuwe boogbrug op haar plaats. “De invaaroperatie was een technisch hoogstandje”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “De nieuwe boogbrug is 175 meter lang, 30 meter hoog en weegt ongeveer 2.700 ton. Dat spreekt tot de verbeelding. De afmetingen van het brugdek en het enorme gewicht maken van de ganse operatie een echt huzarenstuk.”

De komende maanden wordt de brug verder afgewerkt. De brug krijgt twee rijstroken en een vrijliggend afgeschermd dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed. De nieuwe brug maakt dat ook de verkeersafwikkeling in de omgeving opnieuw vorm wordt gegeven. Zo wordt het kruispunt van de brug met de Kasteletsingel heraangelegd en komt er een ovonde ter hoogte van het kruispunt met de N717. Hier komt ook een nieuwe fietstunnel. Voor de fietser wordt een verkeersveilig netwerk uitgebouwd langs de jaagpaden van het Albertkanaal. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in september 2021 worden geopend voor het verkeer. Aansluitend wordt de oude brug afgebroken. Het einde van de werken is voorzien voor juli 2022.

Meer info: vlaamsewaterweg.be/brug-beringen

De spectaculaire werken in Beringen kwamen ook aan bod in het VRT Journaal.

De nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Willemen Infra, Hye en Aelterman. Het project betreft de verhoging van acht bruggen over het Albertkanaal: Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals (Herenthoutseweg), Kuringen, Hoogmolenbrug (Schoten). Begin dit jaar werd de eerste fase met zeven nieuwe bruggen opgeleverd door Via T Albert.

8 maart, 2021 - 11:30

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.