Spectaculaire werken aan het station van Roeselare

Prev Next

Het waren spectaculaire werken dinsdagmiddag aan het Stationsplein in Roeselare. Op de werf van het nieuwe stationsgebouw kwam een bijzonder transport aan: een grote kraan en vijf pijlers van 17 meter hoog en 4,4 ton zwaar. Samen met al even gigantische liggers moeten ze straks de grote luifel die de perrons overkapt, op zijn plaats houden na de sloop van het laatste stuk stationsgebouw. 

Franki Construct startte begin vorig jaar met de totale renovatie van het station van Roeselare. Een deel van het station wordt afgebroken en vervangen door een nieuwbouw, een ander deel ontmanteld en gerenoveerd. De grote luifel die de perrons overkapt blijft behouden. Die operatie gaat gepaard met impressionante werken die dinsdag gestart zijn. Een gloednieuwe, ingenieuze staalconstructie zal de luifel in de toekomst dragen.

Die constructie bestaat uit vijf pijlers en evenveel liggers van 22 meter lang en 7,5 ton zwaar. Alles werd op maat geconstrueerd. Maandagnacht werden de pijlers met een speciaal transport naar Roeselare vervoerd, dinsdag werden de werken vlak naast een druk plein en een actieve spoorlijn aangevat. Eind deze week moeten de werken al klaar zijn. In de week van 10 juli keert de kraan terug voor een nog straffere karwei, want dan worden de vijf liggers bovenop de luifel geïnstalleerd.

Vanaf half juli wordt de stalen constructie die de luifel draagt afgewerkt, waarna het resterende stuk stationsgebouw kan worden gesloopt. De doorsteek onder het viaduct van de Ardooisesteenweg wordt zo veel breder dan vroeger. Het station zelf blijft tijdens de werken in dienst. Bekijk de reportage van Focus WTV.

Foto: Almex
 

29 juni, 2017 - 16:45

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.