[TIMELAPSE] Brug over Albertkanaal in Herentals is afgebroken

Prev Next

Tussen 1 en 7 december werd de oude brug over het Albertkanaal ter hoogte van de Lierseweg in Herentals afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe hogere stalen boogbrug die al naast de oude brug lag en sinds 30 november als tijdelijke omleidingsweg gebruikt wordt. Zo blijft de hinder tijdens de werken beperkt. 

De brug in Herentals is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

9,10 meter

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Veilige kijklocatie

Ook de brug over de Lierseweg in Herentals wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug. In juni werd deze ingevaren en stroomopwaarts van de bestaande brug gebouwd. Ze dient in eerste instantie als tijdelijke omleidingsweg. De eerste week van december werd de oude brug in verschillende stappen afgebroken. Een indrukwekkende operatie die gedurende de ganse periode heel wat toeschouwers lokte. Speciaal voor hen werd voorzien in een kijklocatie op veilige afstand.

Half juni 2019 wordt de nieuwe brug verplaatst naar haar definitieve locatie op nagenoeg dezelfde plaats als de afgebroken brug. Als alles volgens plan verloopt, zal de nieuwe brug eind juli 2019 worden geopend voor het verkeer. De nieuwe brug heeft een overspanning van 128 meter en een nuttige breedte van 16,10 meter op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor de jaagpaden. 

 

12 December, 2018 - 14:30

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.