[TIMELAPSE] Nieuwe stalen boogbrug in Ham ingevaren

Prev Next

Afgelopen weekend werd het stalen brugdek voor de nieuwe boogbrug in Ham-Zwartenhoek ingevaren en geplaatst. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De nieuwe brug komt stroomopwaarts naast de bestaande brug. Hierdoor blijft de bestaande brug bruikbaar tijdens de werken.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart doordat schepen met vier in plaats van drie lagen containers kunnen varen. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Ook de brug in Ham-Zwartenhoek wordt vervangen door een hogere stalen boogbrug. Afgelopen weekend werden de onderdelen voor deze nieuwe stalen boogbrug ingevaren en geplaatst. De nieuwe brug wordt ten oosten van de bestaande brug gebouwd. Hierdoor kan het verkeer tijdens de werken via  een tijdelijke parallelweg op beide oevers zonder hinder over het Albertkanaal blijven rijden. Ondertussen wordt de aansluiting tussen de Staatsbaan (N141) en de nieuwe brug aangelegd. Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug begin september 2019 worden geopend voor het verkeer. Daarna wordt de bestaande brug afgebroken.

De nieuwe brug  heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-ham-zwartenhoek

Bron: De Vlaamse Waterweg

3 December, 2018 - 15:30

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.

Aannemingsbedrijven