Verhoging bruggen Albertkanaal op kruissnelheid

Prev Next

Afgelopen weekend is in Herentals het eerste deel van de nieuwe stalen brug over het Albertkanaal naar haar plaats gebracht. Zondag is ook de brug van Meerhout-Vorst afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe hogere brug. De herbouw van deze bruggen kadert in het project om de doorvaarhoogte van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter.

Het Albertkanaal is een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. Jaarlijks wordt over het Albertkanaal zo’n 40 miljoen ton goederen via de binnenvaart vervoerd. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8000 elke dag.

Een versnelling hoger

Met de verhoging van de bruggen wordt het Albertkanaal in de nabije toekomst voor bevrachters en ondernemingen nog aantrekkelijker als vervoersmodus. “De hogere doorvaarthoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder. Ook de vaarmogelijkheden voor zeeschepen en uitzonderlijke transporten neemt aanzienlijk toe. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen. Zo zal het voor logistieke spelers en ondernemers nog aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart”, klinkt het bij opdrachtgever De Vlaamse Waterweg.

Druk weekend

Vrijdag is in Herentals het brugdek van de nieuwe stalen brug van 123 meter in totaal en 1200 ton staal in twee delen over het water aangekomen. Het voorbije weekend is het eerste deel van de nieuwe tuibrug geplaatst. De montage van het lange brugdekdeel is wegens een technisch gebrek aan de hijsinstallatie uitgesteld naar volgend weekend. Deze nieuwe en hogere brug zal in september 2021 openen.

Ook de werken aan de brug van Meerhout-Vorst (Langvoort-Genelaar) kwamen het afgelopen weekend in een nieuwe fase. Zondag is de oude brug afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe hogere stalen boogbrug. De losgemaakte betonbalken werden één voor één verwijderd. Voordeel bij deze werkwijze is dat er geen brokstukken in het kanaal vallen en de geluidshinder beperkt is. Als alles gaat zoals gepland wordt de nieuwe brug begin mei 2021 ingevaren en kan ze open voor het verkeer in augustus 2021.

 

30 november, 2020 - 13:45

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.