Vierde en laatste brug schuift onder spoorlijn in Mechelen

Prev Next

Tijdens het Paasweekend werd op de Brusselsesteenweg in Mechelen een brugdek met een lengte van 62 meter en een gewicht van 2.800 ton onder de spoorlijn Mechelen-Brussel geschoven. De werken kaderen in het stationsproject ‘Mechelen in Beweging’, waar Franki Construct aan meewerkt. Eind 2018 moet het autoverkeer vanuit Brussel naar Mechelen probleemloos onder de spoorlijn kunnen doorrijden. 

Het brugdek werd de voorbije maanden geconstrueerd langs de Brusselsesteenweg. Vrijdagnacht werd de bestaande infrastructuur deels verwijderd, waarbij bovenleidingen, spoorrails en dwarsligger netjes weggenomen werden. Zaterdag werd het talud afgegraven en werden steunelementen aangebracht. Deze werken verliepen vlotter dan verwacht, waardoor met een voorsprong kon worden verdergewerkt. Zondagochtend werd het brugdek - twee uur vroeger dan gepland - ingereden met behulp van telegeleide lastwagens. Een enorm precisiewerk, technisch vergelijkbaar met wat enkele weken geleden gebeurde met de spoorwegbrug over de Jubellaan. Meteen daarna werd het spoor opnieuw rijklaar gemaakt. Op de Brusselsesteenweg bleef de hele periode autoverkeer in beide richtingen mogelijk.

Het is al het vierde en meteen ook het laatste van dergelijke brugdekken dat op die manier werd ingeschoven. Eerder gebeurde dat al op de dezelfde spoorlijn aan de kant van de Jubellaan en twee keer op de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven.

Lees ook:

07/03/2016: Gigantische spoorbrug op een uurtje op haar plaats gereden
01/12/2016: Brugdek Mechelse tangent in één weekend geplaatst

Foto's: Mechelen in Beweging

28 March, 2016 - 11:00

Aannemingsbedrijven