[TIMELAPSE] Nieuwe brug Zutendaal is ingevaren

Prev Next

Afgelopen weekend werd de nieuwe stalen boogbrug in Zutendaal ingevaren en geplaatst. Het is één van de zeven bruggen die Via T Albert (Willemen Infra, Franki Construct, Aelterman en Hye) in opdracht van De Vlaamse Waterweg herbouwt om de capaciteit van het Albertkanaal te verhogen. De brug werd de voorbije maanden samengesteld op een montageterrein langs het kanaal.

Het Albertkanaal is vanuit economisch standpunt de belangrijkste waterweg in Vlaanderen en een cruciale hinterlandverbinding voor de haven van Antwerpen naar de Antwerpse Kempen, Limburg en de Luikse regio. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over dit kanaal. Dat is het equivalent van zo’n twee miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 elke dag minder op onze wegen.

Om de binnenvaart als vervoersmodus nog aantrekkelijker te maken investeert De Vlaamse Waterweg in de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 m. De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot.

Ook de brug in Zutendaal werd dus vervangen door een hogere stalen boogbrug op dezelfde locatie. De oude brug werd half oktober vorig jaar afgebroken om plaats te maken voor dit hoger stalen exemplaar met extra aandacht voor veiligheid en fietspaden. De constructie van de staalstructuur van de nieuwe brug gebeurde in een atelier. Afgelopen weekend werd de gemonteerde brug van het montageterrein op een ponton gereden en naar haar nieuwe vaste plaats gevaren. De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter.

Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in juni 2019 worden geopend voor het verkeer.

Meer info: https://www.vlaamsewaterweg.be/brug-zutendaal

 

12 April, 2019 - 11:30

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.