Zestien 43-tonners testen draagkracht nieuwe bruggen over Albertkanaal

Prev Next

De nieuwe stalen boogbruggen over het Albertkanaal in Ham-Zwartenhoek en Stokrooie zijn open voor het verkeer. Allereerst werd de draagkracht van de bruggen getest door 16 vrachtwagens met elk een gewicht van om en bij de 43 ton.

Na maanden hard werk kon gisteren de brug in Ham-Zwartenhoek opengesteld worden voor het verkeer. Vandaag was het de beurt aan de brug in Stokrooie. De stalen boogbruggen lagen allebei al een tijdje klaar naast de oude brug, die tijdens de werken in gebruik bleef. De oude brug in Ham-Zwartenhoek wordt afgebroken op 31 augustus, die in Stokrooie op 21 september.

Alvorens de nieuwe bruggen konden opengaan voor het verkeer, moest de draagkracht zorgvuldig worden getest. Dat gebeurde met behulp van 16 vrachtwagens van elk zo’n 43 ton. Het is een standaardprocedure die eenvoudig kan worden toegepast en bovendien geen beschadiging aanbrengt aan het wegdek.

Om de draagkracht of veerkracht (doorzakking) te testen, gebeurt de belasting in drie fasen waarbij het gewicht telkens anders verdeeld wordt over de brug. Eerst is er een volledige belasting: alle 16 vrachtwagens staan dan stil op de brug. Daarna staan acht vrachtwagens op één helft en tot slot acht vrachtwagens op één rijstrook. Na de succesvolle tests konden de bruggen dus opengesteld worden. Eerder gingen ook al de bruggen in Eindhout en Zutendaal open voor het verkeer. De nieuwe brug in Herentals gaat open op 2 september.

Foto : © De Vlaamse Waterweg

 

28 augustus, 2019 - 15:00

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.