Brug Lierseweg over het Albertkanaal in Herentals is open voor het verkeer

Prev Next

Sinds maandag is de nieuwe stalen boogbrug aan de Lierseweg in Herentals open voor het verkeer. Het is één van de 15 bruggen over het Albertkanaal die onze groep samen met Hye en Aelterman herbouwt naar een doorvaarhoogte van 9,10 meter.

De nieuwe hogere boogbrug lag al een tijdje naast de oude brug die in december vorig jaar onder de sloophamer ging. Ze deed dienst als omleidingsweg, zodat de hinder tijdens de werken beperkt bleef.

Tijdens het weekend van 10 en 11 augustus werd de brug van de tijdelijke situatie verplaatst naar haar definitieve locatie op nagenoeg dezelfde plaats als de oude brug. Dit gebeurde met behulp van kamags die onder de brug werden geplaatst (zie video). Na het verplaatsen van de brug werden de kruispunten aan beide kanten van de brug opnieuw aangelegd. Die werken waren zondag klaar, waardoor de brug maandag - precies op tijd voor de eerste schooldag - kon opengaan.

De nieuwe brug in Herentals heeft een totale overspanning van 128 meter en een nuttige breedte van 16,10 meter op het smalste punt. Ze overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 meter) ook de oeverstroken waardoor er onder de brug ruimte is voor jaagpaden. De brug ligt in de N13 die Herentals en Lier met elkaar verbindt.

Vlaanderen investeert 14 miljoen euro in deze nieuwe en hogere brug. De Vlaamse Waterweg staat voor de uitdaging om alle 62 bruggen over het Albertkanaal te verhogen om de capaciteit van het kanaal als belangrijkste waterweg voor vrachtvervoer in Vlaanderen te vergroten. Vanuit onze groep werken Franki Construct en Willemen Infra aan in totaal 15 nieuwe bruggen.

 

3 september, 2019 - 11:00

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.