Ecoduct Kempengrens - Mol

Beschrijving 

In Postel bij Mol, vlakbij de Belgisch-Nederlandse grens, bouwde Franki Construct het ecoduct ‘Kempengrens’. Dat is een brugconstructie over de E34 die de plaatselijke diersoorten moet helpen om de snelweg op een veilige manier over te steken. Het project is een samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse overheid en heeft als doel de impact van de menselijke wegeninfrastructuur op het plaatselijke ecosysteem te reduceren. De specifieke vorm en inplanting van de brug zorgen voor een maximale integratie in de groene omgeving.

Het ecoduct heeft een minimumbreedte van 60 meter en wordt gekenmerkt door zijn speciale diabolovorm die zich ook doorzet in de landhoofden. De wanden zijn gebogen en verwijzen zo naar de kronkelende beweging van een slang, een van de diersoorten die het ecoduct wellicht frequent zal gebruiken. De brug is opgebouwd uit gewapend hogesterktebeton (C40/50), de landhoofden uit klassiek sterk beton (C35/40). Die landhoofden zijn opgevat als een hol volume in plaats van één dikke wand. De ronde vormen van de brug, de holle ruimten in het landhoofd en de ovaalvorm van de middenpijlers, vragen een aangepaste bekisting. Het maakt van dit ecoduct zeker geen standaardbrug. Tijdens de werken moesten op de E34 richting Antwerpen en Eindhoven respectievelijk twee en één rijstrook in dienst blijven.

Enkele kerncijfers:

  • 32.000 m Wildraster
  • 15.000 m³ beton
  • 1.325.000 kg wapening
  • 6.900 m voorspanning (buizen)
  • 90.000 m³ grondaanvulling

Bekijk de reportage van KempenTV.

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Bruggen

 

Franki Construct behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, één van de grotere spelers in de bouwsector. Enkele van de belangrijkste partners binnen deze groep zijn Willemen General Contractor, Cosimco, Franki, Aswebo en Aannemingen Van Wellen.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
E34 kilometerpaal 57.8, Mol, Antwerpen, Belgium
Bouwheer 
Agentschap Natuur en Bos, Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie Noord Brabant Nederland
Architecten 
Agentschap Wegen en Verkeer
Afdeling expertise beton en staal
Studiebureau 
Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling expertise beton en staal
Overspanning 
68m
Oppervlakte bovengronds 
4 250m²
Oppervlakte ondergronds 
2 870m²
Uitvoeringstermijn
11 maanden
Start werken
08-2013
Einde werken
07-2014