Fietstunnel L53 - Oudegem

Beschrijving 

Infrabel wil overwegen sluiten, daarom werd er onder de spoorlijn Gent-Dendermonde-Mechelen een nieuwe fietstunnel gebouwd. De tunnel sluit aan op de Fietssnelweg tussen Gent en Dendermonde en zorgt voor een veilige doorsteek voor fietsers richting Gent en Aalst. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, werd zowel overdag als ’s nachts gewerkt.

Willemen Infra startte in februari 2019 met de voorbereidende werken, waarna de tunnelkoker ter plaatse werd gebouwd. Tijdens het weekend van 13 en 14 april werden de sporen weggehaald, zodat de tunnel met een schuifoperatie naar zijn plaats kon worden versleept. Allereerst werd de zone uitgegraven en voerden vijf opliggers 350 m³ gestabiliseerde steenslag aan vanuit een tijdelijke centrale in Aalst. De constructie weegt maar liefst 180 ton. Alles samen dus een echte huzarenklus.

Om de strikte planning te kunnen naleven, werd een gedetailleerd draaiboek opgemaakt. Samen met een juiste inzet van materieel en ervaren eigen personeel konden we de werken kwaliteitsvol en in een korte tijdspanne uitvoeren. 

Tegen het najaar van 2019 was de aansluiting van de tunnel op de fietspaden klaar. Voor de spooroverweg in de Hofstraat definitief dichtgaat, wordt de Berkestraat nog verbreed en rechtgetrokken. Dat is voorzien tegen het voorjaar van 2023. De tunnel ligt een paar honderd meter verder dan de huidige spoorwegovergang. 

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
Hofstraat, Oedegem, Oost-Vlaanderen, België
Bouwheer 
Infrabel en Provincie Oost-Vlaanderen
Bedrag 
€1.700.000
Start werken
02-2019