Terminal ICO: 3 km rioolbuizen geplaatst in één maand tijd

Prev Next

Vaktijdschrift BETON van FEBE (de federatie van de Belgische prefab betonindustrie) brengt in zijn jongste nummer een artikel over de rioleringswerken voor de terminal van International Car Operators (ICO) in Zeebrugge. “De werken op het 20 hectare grote terrein zijn gestart in maart en waren klaar bij de start van het bouwverlof”, vertelt projectleider Wim Decorte van Willemen Infra. 

ICO is een wereldspeler in de behandeling en opslag van rijdende goederen. De terminal in Zeebrugge biedt ruimte aan 88.500 wagens en transporteert er jaarlijks twee miljoen. Terwijl Beton De Clercq zorgde voor de rioleringsbuizen, stoomde Willemen Infra vijf ploegen klaar voor het plaatsen van 8 km wachtbuizen, trekputten en straatkolken, en 3 km betonriolering. Verhelst Aannemingen nam het grondverzet van 350.000 m³ voor zijn rekening. De timing was uitdagend, maar stond absoluut voorop.

De terreinen bestonden uit een mengeling van opgespoten zand en klei. Deze ondergrond tot een stabiele basis krijgen, was een extra uitdaging. Daarom werden de eerste lagen bovenbouw geplaatst tussen de zones met riolering. Omwille van de deadline was het geen optie om gefaseerd te werken. Het terrein werd opgedeeld en zo konden verschillende ploegen op het zelfde tijdstip aan de slag. De rioleringsbuizen met een diameter tussen 600 en 1.400 mm werden in amper één maand tijd geplaatst. Een organisatie op maat en een goede planning zorgden ervoor dat het project mooi op tijd werd opgeleverd.

15 oktober, 2018 - 13:00

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Aannemingsbedrijven