Viaduct Gentbrugge maand vroeger open dan verwacht

Prev Next

De werken op het 1,6 km lange viaduct in Gentbrugge zijn sneller afgerond dan gepland. Op woensdag 6 oktober is de hinder op de E17 voorbij en gaan ook de op- en afrit in Gentbrugge open. Het viaduct was sterk verouderd en werd daarom ook wel eens het ‘brokkelviaduct’ genoemd.

Bovenaan het viaduct werden onder meer het wegdek, de waterdichting, het geluidsscherm en de vangrails vernieuwd. Onderaan is Willemen Infra nog volop bezig met het herstellen van de betonnen brugpijlers en de betonnen brugdekken. Die werken lopen vermoedelijk nog tot aan het einde van het jaar. Tot zolang blijft de ruimte onder het viaduct afgesloten.

Geluidswerende maatregelen

Tijdens de renovatie ging extra aandacht naar geluidswerende maatregelen. Naast nieuwe, hogere en langere geluidsschermen, werden ook alle 48 voegen in het brugdek vernieuwd met een geluidsarme PU-voegvulling. Sommige van die voegen zitten verdoken, waardoor je ze bijna niet ziet. Daardoor loopt het wegdek bijna volledig door en dat is aangenamer voor wagens om te rijden. Er werd ook gekozen voor geluidsarm asfalt. “Het viaduct van Gentbrugge dateert van de jaren ‘60. De renovatiewerken waren dan ook broodnodig voor de veiligheid en het beperken van de geluidshinder voor alle omwonenden”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Sneller klaar

Op maandag 4 oktober zijn we gestart met de geleidelijke openstelling van de snelweg, het wegnemen van de werfsignalisatie en het aanpassen van de markeringen. Woensdagochtend was de weg volledig vrij en gingen alle drie de rijstroken en de oprit Gentbrugge richting Antwerpen opnieuw open. Hiermee zijn de werken aan de snelweg ongeveer een maand vroeger klaar dan aanvankelijk voorzien.

De renovatiewerken aan het viaduct in Gentbrugge gingen van start in april 2020. Eerst werd het viaduct hersteld in de richting van Kortrijk, daarna in de rijrichting van Antwerpen. Op die manier bleef verkeer over het viaduct in beide rijrichtingen steeds mogelijk. De snelwegparkings ter hoogte van Gentbrugge blijven nog enkele weken dicht tot daar de nodige voorzieningen wat betreft sanitair en afval geïnstalleerd zijn.

 

6 oktober, 2021 - 09:15

Willemen Infra is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen en is een toonaangevende wegenbouwer en asfalt- en betonproducent.