R9 (zuidelijk deel) - Charleroi

Beschrijving 

Herstellingswerken aan het zuidelijke deel van de R9 van Charleroi (over een lengte van 1.670 m + 2 opritten van de A503 van 400 m). Zowel de boven- als onderlaag van het viaduct worden aangepakt, terwijl het toegankelijk blijft voor het verkeer.
De wegenwerken omvatten ook de behandeling van de metalen constructie boven de spoorlijnen van Infrabel over een lengte van 1.100 m (station van Charleroi): het metaal krijgt een waterdichte afdekking en het stof wordt weggezogen.
Tot de herstellingswerken behoren ook de volgende bijzondere opdrachten: de levering en plaatsing van vangrails, de vervanging van de cantileverbekken van de brug “l’Abeille”, de vervanging van een brugligger, verstevigingen van het beton en van de structuur met gelijmde staalplaten en metalen vierpoten.

Detail van de werken:

  • afschraping van het wegdek van elke brug/viaduct;
  • herstelling en behandeling van de brugdekplaat;
  • aanleg van een nieuwe waterdichte laag;
  • aanleg van een nieuwe asfaltlaag;
  • aanleg van nieuwe waterafvoervoorzieningen;
  • vervanging van alle uitzetvoegen;
  • plaatsing van vangrails die beantwoorden aan de recentste normen;
  • vervanging van de wegmarkeringen, seinbruggen en verlichting.

Nog andere werken zullen uitgevoerd worden om tegemoet te komen aan bijzondere problemen:

  • volledige vervanging van ligger 138 van zone 6;
  • volledige vervanging van de cantileverbekken van de brug “l'Abeille”;
  • plaatselijke versteviging van zone 6 door gelijmde staalplaten;
  • onderschoeiing van alle raveelbalken  van zone 8 door middel van vierpoten;
  • antiroestbehandeling (+ opnieuw schilderen) van alle metalen constructies van het viaduct in zone 7.

De werken werden gestart in september 2014.
Het gaat om een van de grote fasen van “Plan Routes” dat in 2010 werd gelanceerd. De bedoeling is om de zwarte punten van het Waals Structurerend Netwerk van autosnelwegen en strategische nationale wegen opnieuw in te richten. Het renovatieproject van de R9 heeft een grote impact op de bewoners en omwonenden, niet alleen vanuit een mobiliteitsstandpunt maar ook vanuit een visueel standpunt, aangezien het merendeel van de civieltechnische werken deel uitmaken van het stadsgezicht.

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Bruggen - Wegenbouw; Algemene wegenwerken

Willemen Infra - de grootste Belgische wegenbouwer - is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen en de infra-afdeling van Kumpen.

Franki behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep, de grootste familiale bouwgroep in België.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijven
rue de l'acier, Charleroi, Hainaut, België
Bouwheer 
Sofico, SPW
Bedrag 
€23.903.186
Tijdelijke handelsvennootschap 
Willemen Infra, Franki
Uitvoeringstermijn
2 jaar 8 maanden
Start werken
09-2014
Einde werken
05-2017

Aannemingsbedrijven