Restauratie Pedeviaduct: Bovenbouw - Dilbeek

Beschrijving 

Restauratie en ontdubbeling Pedeviaduct in Dilbeek. 

In het kader van de aanleg van het 3de en 4de spoor tussen Brussel-Zuid en Sint-Katarina-Lombeek werd de spoorlijn ontdubbeld. Het viaduct is een bouwwerk dat onderworpen is aan de wetgeving inzake Monumentenzorg. De omgeving is geklasseerd als biologisch waardevol.

De opdracht omvatte:

  • De uitbouw in uitkraging, met een spoor langs elke zijde van het bestaande viaduct.
  • De bovenbouw, samengesteld uit slanke staalbeton overspanningen, die rust op uitkragende ‘jukken’ in staal die steunen op de originele pijlers van het monumentale viaduct. De brugdekken zijn gebogen om zo de boogvormige structuur nog meer te accentueren. Dankzij de nieuwe structuren in staal is het verschil goed zichtbaar tussen de bestaande structuur en de nieuwe uitbouw.
  • De renovatie van het bestaande viaduct: herstellingen van de bogen in historisch metselwerk en betonreparaties.
  • De noodzakelijke aanpassingen aan de bovenleidingen.

Categorie: Burgerlijke bouwkunde; Bruggen, Spoorinfrastructuur - Renovatie

Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.

 
locatie 

Projectdetails

Aannemingsbedrijf
Bijzondere kenmerken 
De wetgeving inzake Monumentenzorg werd toegepast gezien de brug een geklaseerd monument is
Rollestraat, Dilbeek, Vlaams Brabant, België
Bouwheer 
Infrabel
Studiebureau 
TUC Rail
Uitvoeringstermijn
2 jaar 8 maanden
Start werken
03-2009
Einde werken
11-2011